[wc_row][wc_column size=”one-half” position=”first”]

Rijvaardigheid

[/wc_column][wc_column size=”one-half” position=”last”]

Foto’s

[/wc_column][/wc_row]

Om 6 uur opstaan op een zaterdag omdat we om half negen bij verkeerschool Tilstra in Leeuwarden moesten zijn om een dag motor-rijvaardigheidtraining te ondergaan. Ik zal eerlijk zijn, dat viel niet mee! En weer zal ik eerlijk zijn, aangezien ik de nodige kilometers op een brommer heb gezeten dacht ik dat de training me weinig tot niets op zou leveren. Voor de derde, voorlopig laatste, keer dan in alle eerlijkheid, ik heb er veel van opgestoken! Bovendien hebben we veel lol gehad en dat is, naast iets leren dan wel afleren, ook een doel van zo’n dag.

ik heb les
Rijvaardigheidstraining

De dag begon met een beetje mist en dus een koude rit naar Leeuwarden. We werden ontvangen door Eelco, onze instructeur, met een kop koffie met koek, prima in orde. Hij liet ons formulieren invullen en ondertekenen omdat je op eigen risico zo’n dag ingaat. De ochtend stond in het kader van de noodstop en blokkerende wielen, in de volksmond slippen genoemd. Een zeer zinvolle ervaring om met de Honda van de rijschool vol in de ankers te gaan. Eerst deden we het op gewoon asfalt. Rokende banden waren het resultaat en velen zouden gevallen zijn als er geen zijwieltjes aan de Honda hadden gezeten. Bij de 2e en 3e run zag je al verbetering in de beheersing van voor- en achterrem. Je kunt met zo’n fiets echt wel een stukje glijden maar je moet op tijd even de rem loslaten. Met onze Harley hebben we het niet gedaan maar onze instructeur met zijn zware Pan European liet zien dat ook met een zwaardere motor dit soort glijden mogelijk is en misschien wel beter dan een lichter machine, de wet van de traagheid van massa begreep ik. Harley rijders gebruiken, zei onze instructeur, veel de achterrem terwijl het gebruik van de voorrem zo belangrijk is in combinatie met die achterrem. Vervolgens werd de ABS op de Honda’s ingeschakeld, een eye-opener kan ik jullie melden. Wat een geweldig accessoire is dat op een motor, de beheersing werd 100%! Ja en toen de natte glijbaan op met die apparaten. Zonder ABS aan komen rijden met een gangetje van 35 en dan vol op de achterrem op het spekgladde stuk, sommige members hebben overigens een heel vreemde voorstelling van 35 km per uur, maar dat terzijde. Wat er dan gebeurt valt niet te voorspellen, de achterkant van je motor wil je inhalen, dat maakte het enorm amusant om te zien en ook te doen vond ik. Minder amusant op de openbare weg natuurlijk, dat spreekt voor zich. Vervolgens de voorrem erbij, dat verandert de zaak al flink maar het blijft tricky. Toch waren er members die de boel na even oefenen redelijk onder controle konden houden. Tja, en dan de ABS erbij, geweldig qua veiligheid, totaal geen lol meer dat slippen. Een obstakel omzeilen is moeilijk maar mogelijk. Ons “obstakel” waren een paar verticale fonteinen midden op de baan. De foto’s, door Sietske gemaakt, spreken voor zich denk ik, hilariteit alom. Mijn leren broek lekt overigens bij regen van onderen heb ik gemerkt.

Na de lunch stapten we op onze Harley’s en kregen na een paar opwarmingsrondjes met acrobatische trucs eerst les in bochtentechniek. De manier van aansnijden, de stand van je handen, het kijken naar je doel, het duwen met je knieën, het tegensturen om een snelle bocht te maken, van alles passeerde de revue. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van achterrem en koppeling in bochten om je beheersing optimaal te laten zijn. Had dit nog nooit gedaan zo met je voet licht op je achterrem de bocht in en dan rustig loslaten in de bocht, ga ik meer doen! Menig floorboard trok krassen in het asfalt en één onzer legde zijn motor geheel plat, geen schade tot gevolg. De instructeur legde een stalen pijp en een motorband op het asfalt, “Daar gaan we overheen rijden…” zei hij. “Nou, dat weet ik niet …” dachten velen van ons, “beetje link met ons dure materiaal”. Eelco deed het voor en echt, het is een makkie als je maar gang houdt en niet remt!! We hebben het allen gedaan en alleen Gerard verloor een stuk van zijn motor en Sipke ontvoerde de band. Viel mee hoor bij Gerard! Na een ritje door de grindbak en over een wipwap kwamen we aan het einde van een zeer leerzame dag. We kregen 2 certificaten, één voor de slipcursus en één voor de rijvaardigheidstraining. Je krijgt overigens korting op je verzekering bij het behalen van zo’n certificaat! Het is echt een aanrader voor een ieder om zo’n slipcursus en rijvaardigheidstraining te doen. We zijn meestal rustige rijders maar slippen op een natte weg, een noodstop maken, een obstakel moeten ontwijken, ook met een Harley kan je dit tegenkomen! Een goede bochtentechniek is overal en vooral in de bergen erg belangrijk. Zo’n dag geeft je meer beheersing en vertrouwen.

Met vriendelijke groet,

Kees de Vries

Geef een reactie