Download >> Het verslag in PDF

Beste members,

Middels dit verslag breng ik jullie op de hoogte van de activiteiten die we het afgelopen jaar 2012 hebben georganiseerd of waar we naar toe zijn geweest.
Tijdens het samenstellen van dit verslag kunnen we concluderen dat het een bijzonder jaar is geweest.
Het meest in het oog springt natuurlijk de verhuizing van Freerk met zijn HD Point vanuit Leeuwarden naar Drachten. Een fantastisch mooi pand gelegen aan de A7 en wat menig automobilist en motorrijder doet om kijken.
Ook de nieuwe locatie t.a.v. het elfstedenweekend bleek een voltreffer. Met honderdveertig liefhebbers was het een mooi feest.
De Ladies of Harley zijn ook gespot in het Friese en hebben een super weekend gehad.
Dan onze nieuwe site. Misschien even wennen in het begin maar het ziet er inmiddels strak uit en leest plezierig.
Ook staat op deze site onder de rubriek “hang outs” onze sponsoring dealer HD Point Drachten, Amicitia Hotel Sneek en Grand eetcafé De Klap te Grootegast. Mooie plekken om van daar uit met je motor te vertrekken of aan te gaan als je onderweg bent.
Allemaal mooie hoogtepunten die we kunnen bijschrijven in onze analen.

Zijn er ook nog aandachtspunten. Zeker. Het was een druk jaar met genoeg activiteiten en voor elk wat wils maar bij sommige activiteiten was de belangstelling gering. Op zich natuurlijk jammer maar ook wel te begrijpen. Je kunt nu eenmaal niet overal bij aanwezig zijn en de hoge benzineprijzen werken ook niet bevorderlijk. Of is de formule die we het afgelopen jaar hebben gehanteerd t.a.v. de vele ride outs niet goed. We horen graag jullie mening hierover en denk met ons mee en laat je horen.
Waar we de komende tijd wel erg hard aan willen gaan werken is om meer nieuwe leden bij ons chapter te betrekken en ook om onze “slapende” leden te activeren om meer hun gezicht te laten zien.

Het bestuur wil in ieder geval een ieder die zich op wat voor manier heeft ingezet voor ons chapter hartelijk bedanken. Jullie zorgden er met elkaar voor dat het een succesvol jaar is geweest. Dank je wel!!

En dan nu het jaaroverzicht van 2012.

Begin januari de traditionele nieuwjaarsreceptie. Veel leden met partners en kinderen waren aanwezig en in een ongedwongen en gezellige sfeer werd het glas geheven op het nieuwe jaar. Het buffet was weer prima geregeld en onder het genot van een drankje werd er geluisterd naar de gitaar spelende muzikant en al vooruit gekeken naar het komende motorseizoen.

Ons eerste chapteravond was op vrijdag 24 februari en deze avond was Robert Pijl onze gastspreker. Werkzaam als ambulancebroeder heeft hij ons bij gepraat over reanimatie en het gebruik van het AED apparaat. Leerzaam en waardevol. Het was tevens onze laatste chapteravond in Leeuwarden bij Freerk in de zaak dit i.v.m. de op handen zijnde verhuizing naar Drachten. Daardoor kwam de chapteravond van 30 maart te vervallen.

Midden in de verhuizing, op 24 en 25 maart, toch al op de nieuwe locatie in Drachten het open house weekend. Al een beetje rondkijken naar al dat moois en natuurlijk een hamburgertje scoren.

Zaterdag 7 april was er de gelegenheid om aan je rijvaardigheid te werken. Bij het verkeersopleiding centrum te Leeuwarden is er de gehele dag hard aan gewerkt. Een goed begin voor een lang motorseizoen. Ook aan de inwendige mens was gedacht zodat een ieder met een voldaan gevoel aan het einde van de middag naar huis reed.

Dan de new members ride out op zondag 15 april. Alle nieuwe leden waren persoonlijk uitgenodigd om deze rit mee te rijden. De opkomst was goed en het was de hele dag droog. Fris was het wel. Gestart werd er in Donkerbroek en de ride out ging voor het grootste gedeelte door Drenthe met een pitstop in Dwingeloo.

Zaterdag 21 april was het dan eindelijk zover. De opening van HD Point in Drachten. En wat voor een opening.
Tien uur verzamelen in Leeuwarden bij de oude locatie. Ride out naar de nieuwe locatie in Drachten. Freerk met gezin voorop in zijspan gevolgd door een grote truck met daarachter members op hun Harley’s. Aangekomen volgde de opening die gepaard ging met het nodige vuurwerk. En daarna het feest. Tot in de puntjes georganiseerd en geregeld. Grote feesttent erbij met goede muziek en ook voor de inwendige mens was het voortreffelijk geregeld. Freerk kan met zijn staf terug kijken op een fantastische dag.

In het zelfde weekend waren de Ladies of Harley op bezoek in Friesland. Vrijdagavond arriveerden de eerste dames in Sneek waar gezellig een borreltje werd gedronken. Zaterdag een mooie ride out met o.a. een bezoekje aan het Indian museum van Tony Leenes waar ook werd geluncht. Al met al een geslaagd weekend waar 27 dames volop van hebben genoten.

Het weekend van 27 t/m 29 april stond in het teken van de Big5 georganiseerd door onze Belgische vrienden van het Friends on Wheels Antwerp Chapter. Vrijdag vertrek vanuit Joure met 20 members. Eind van de middag aankomst in Antwerpen waar kwartier werd gemaakt in het Dockshotel. In de avond nog even bij het Friends on Wheels Chapter langs voor een slaapmutsje. De volgende morgen vroeg op want er stond een rit van 555 kilometer op het programma. De weersvoorspelling voor deze dag was niet best en er werd ontzettend veel regen verwacht. Bij vertrek regende het ook een beetje maar naarmate de dag vorderde kwam de zon er steeds meer bij. In de middag was het prachtig weer met temperaturen van boven de 20 graden. Om half tien in de avond werd de finish gehaald waarna de pin kon worden opgehaald. Zondag weer richting Nederland en we kunnen terug zien op een geslaagd weekend.

Zondag 29 april werd in Nieuwegein de Road Captain cursus gehouden door de HOG Benelux. Dit jaar zijn twee members van ons daar naar toe geweest en hebben een leerzame dag gehad.

De traditionele Koninginnedag ride out, hoe kan het anders, werd gereden op 30 april. Gestart werd er in Heerenveen voor een rit van ongeveer 170 kilometer. Onder zomerse weersomstandigheden werd er koers gezet naar de Weerribben/NO-polder en o.a. Kampen richting Steenwijkerland. Gegeten word er in Hasselt om daarna rond vier uur weer in Heerenveen te arriveren.

Ook werd dit jaar een bezoek gebracht aan het Amerikaans Motor Museum in Raalte. Eigenaren Ans en Max Middelbosch hebben hier een fantastische verzameling van Harley’s bij elkaar verzameld en elke machine heeft een mooi verhaal. Deze lente ride out is verreden op zaterdag 12 mei.

De Federation Harley Davidson Club Europe organiseerde in het weekend van 24 t/m 27 mei in het Duitse Ballenstedt de super rally. Een treffen waar ongeveer 18.000 harley rijders op af komen en zeker één was een member van ons chapter. Op een verlaten vliegveld werd onder tropische weersomstandigheden een mooi feestje gebouwd. Een absolute aanrader en de volgende super rally staat gepland van 16 t/m 20 mei 2013 in het Poolse Wroclaw.

Het Bridge Chapter uit Heeteren werd op 2e pinksterdag, 28 mei, vereerd met een bezoek. Met in totaal 21 motoren van ons Chapter en aanvulling van andere Chapters werd een prachtige ride out gereden met in totaal 46 Harley’s. Er werd gestart in Beekbergen en via het prachtige IJssel gebied werd Garderen aangedaan om te genieten van een heerlijk buffet. Hierna werd afscheid van elkaar genomen en met een goed gevoel begonnen aan de terug reis naar het noorden.

Zaterdag 2 juni heeft een te kleine groep members de ride out die door Peter Gardien was uitgezet gereden. Een prachtige rit van iets meer dan tweehonderd kilometer die hoofdzakelijk door het Grunninger landschap ging. Bij Peter thuis werd de lunch genuttigd en het gebodene is zeker voor herhaling vatbaar.

Op een regenachtige zondag 3 juni zijn onze Ladies of Harley afgereisd naar Nieuwekerk aan de IJssel. Bij de plaatselijke dealer werd er verzameld om daarna gezamenlijk een ride out te rijden. Dat de Ladies van ons Chapter als bikkels te boek staan is inmiddels in de Benelux algemeen bekend. Opgegeven blijft opgegeven ook al regent het bakstenen. Na de lunch werd afscheid genomen en werd de reis naar huis ingezet.

De meesten van ons hebben wel eens gehoord van de Iron Butt of hem zelfs gereden. Zaterdag 9 juni was het weer zover. Startpunt Leeuwarden en op naar het Duitse Görtlitz en weer terug naar Leeuwarden. Afstand bijna zeventienhonderd kilometer in vierentwintig uur. Zelfs een constant afgaand alarm bij een tankstation was aan de orde. Een belletje naar onze dealer was echter voldoende om ook dat probleem te verhelpen.

Zomaar je tentje van de zolder halen, achterop de motor en rijden maar. Vijf members gingen van 7 t/m 10 juni op pad. Gezien de weersvoorspelling werd gekozen voor Noord Duitsland om daarna door te rijden richting Polen. Achteraf een voltreffer want het bleek prachtig mooi weer te zijn. Mooie streken zoals het land van Meckelenburg-Vorpommeren met slingerwegen over heuvels en door dalen. Na een paar fantastische dagen werd weer koers gezet richting huis om bij Bourtange de grens weer over te steken. Bij thuiskomst stond er vierentwintighonderd kilometer op de teller en daar was het uiteindelijk om te doen. Motorrijden.

Voor diegene die niet in staat waren om de Elfstedentocht route te rijden tijdens ons weekend was zondag 17 juni daarvoor de gelegenheid om toch in aanmerking te komen voor de begeerde pin. Een grote groep reed onder prima weersomstandigheden de route en na afloop was een ieder unaniem van mening dat er weer een mooie route was gemaakt voor onze gasten.

Het lag in de planning om zondag 24 juni naar de 5e Harleydag in Annen te gaan. Route was uitgezet maar regen gooide roet in het eten. Voor het tweede jaar achter elkaar waren de weergoden de organisatie in Annen niet goed gezind. Volgend jaar beter.

Het moest zo zijn. Onder een stralende zon werd ons elf steden weekend gehouden op 29,30 juni en 1 juli. Vanaf het begin gehouden op camping de Kleine Wielen en nu voor het eerst op de nieuwe locatie camping Het Koningsdiep in Ureterp waar Mientje en Ruud fantastische gastvrouw en gastheer bleken te zijn. Vrijdagmorgen begonnen met het versieren van de grote schuur en voor diegene die geweest zijn, ongeveer honderdveertig, het was een machtig mooi gezicht.
Snackmobiel op het laatste moment geregeld door Grand café De Klap (andere snackmobiel melde zich op het laatste moment af) en een troubadour die s’ avonds de muziek verzorgde. Zaterdag werd weer de elfstedenroute gereden met ongeveer honderdtien motoren en de finish was in Drachten bij HD Point waar na inlevering van een volle stempelkaart de fel begeerde pin in ontvangst werd genomen. Wie hem voor de zesde keer reed kreeg Hindeloopen erbij. Het ontbijt op beide ochtenden waren van een ongekende luxe en de barbecue op zaterdagavond was super en vooral het zwien met de appel in de bek was een voltreffer. Helaas kreeg onze gereserveerde meidenrockband PRB die avond in de nabijheid van ons treffen een auto ongeluk en konden dus niet spelen. Dan maar improviseren Een aantal aanwezige muzikanten bij elkaar trommelen, kleine soundcheck en beentjes van de vloer. Zondagmorgen was het weer tijd om van onze gasten afscheid te nemen en kan gesteld worden dat het een mooi weekend was met her en der wat aanpassingen voor het volgende jaar.

Eind juli was er de gelegenheid om een weekje Frankrijk te doen en wel naar le Moulin de Chevannes. Zes members en drie gasten hebben daar een geweldige tijd gehad onder een stralende zon. Er is veel gereden in de omgeving van Morvanne. Buiten het rijden om lekker eten en een goed glas wijn. Rode draad van deze reis was het bepakkingsprobleem door de hoeveelheid schoenen van één van de dames, een contactsleuteltje dat zou worden opgestuurd en nooit aankwam en natuurlijk de eigenwijze Garmin van onze Head RC die heel andere routes aangaf dan de rest van de groep. Waar hebben we dit meer gehoord en gezien. Al met al een prachtige week en voor herhaling vatbaar.

Op zondag 29 juli voor de tweede keer de ride out gereden die ook al op zaterdag 2 juni was verreden. Prachtig mooi weer en een goede opkomst. Uitsmijters gegeten in Noordpolderzijl en bij terugkomst in Grootegast op het terras nog een sapje.

Harleydag Oosterwolde is ook elk jaar een terugkerend evenement en ook hier werden weer chapterleden gespot. Op deze erg warme zondag, 19 augustus, was het lekker rond kijken en oude bekenden begroeten.

Limburg here we come. Het weekend van 24 t/m 26 augustus stond in het teken van het Lakes weekend. Op de vrijdagmorgen vertrek met iets meer dan twintig members vanuit Hotel Amicitia te Sneek waar werd vertrokken naar het Limburgse Simpelveld. Daar aangekomen werd kwartier gemaakt in Huize Damiaan een voormalig seminarie. We waren te gast bij het Limburg Chapter wat er alles aan heeft gedaan om het weekend tot een succes te laten worden. Helaas knapte er onderweg ook nog een belt en dan is helaas de ANWB je beste vriend en werd op de zondag de thuisreis met de trein gedaan. Zaterdag een mooie ride out en in de avond een goed verzorgde barbecue. Sfeer verhogend was de dj en ook de karaoke was een succes. Zondagmorgen werd er na het ontbijt afscheid genomen en werd de wens uitgesproken om elkaar het volgende jaar te ontmoeten in het hoge noorden.

Van 4 t/m 8 september stond de European Bike Week Faaker See op de rol. Eén van het grootste Harley treffen van Europa. Meer dan honderdduizend mensen die hier op af komen en genieten van dit geweldige spektakel. Onder zomerse omstandigheden zijn ook hier weer diverse members van ons Chapter gezien. Er waren erbij die de rit in één keer reden en anderen deden er twee dagen over of gingen met de trein en kwamen lekker uitgeslapen aan. Het was dit jaar voor de vijftiende keer dat het werd georganiseerd en de formule die wordt gehanteerd is nog steeds succesvol. Er is ontzettend veel te zien op het gebied van Harley Davidson merchandise, custom bikes, de ontelbare Harley’s en s’ avonds op de diverse podiums life bands. Als je nog nooit bent geweest is het een echte aanrader.

Ook in Nederland zijn er kleine bergjes om over heen te rijden en dat werd bewezen op zondag 16 september toen we met negen motoren de Salland route hebben gereden en o.a. de Holterberg hebben beklommen. Het weer werkte goed mee en de tweehonderdvijftig kilometer was een peulenschil.

Wat ook jaarlijks op de agenda terug keert is de after summer ride out. Dat viel dit jaar samen met het open house weekend van HD Point. De ride out stond gepland voor de zondag 23 september en ging voor een groot gedeelte door Drenthe en bedroeg iets meer dan honderd kilometer. Voor en na de ride out was er de gelegenheid om een hamburger te scoren en die waren aan het einde van de dag dan ook op. Er reden vijftien Harley’s mee met een enkele duopassagier.
Het open house weekend is goed bezocht. Op zondag was het iets drukker dan de zaterdag en het was een gezellige drukte.

Op zondag 1 oktober opende West Coast Motors in Alkmaar hun nieuwe pand. Er werd vanaf het begin van de Afsluitdijk met zeven Harley’s vertrokken om rond één uur te verzamelen bij het oude pand waar daar van uit werd gereden naar het nieuwe pand. Het was enorm druk en we zijn niet al te lang gebleven. Via een mooie route om het IJsselmeer heen werd aan het einde van de middag weer de andere kant van de dijk bereikt.
De snertrit stond dit jaar gepland voor zondag 14 oktober. Na koffie en appeltaart werd er vertrokken met negentien motoren. De route ging door het Grunninger land en we hebben het tijdens de rit droog kunnen houden. Bij terugkomst bleken er nog een aantal leden de weg naar de warme snert te hebben gevonden en hebben we met achtendertig liefhebbers heerlijk gegeten. De snert was ook dit jaar weer van een voortreffelijke kwaliteit en complimenten voor de kokkin zijn zeker op z’n plaats. Uitbater Sven van Grand eetcafé de Klap kreeg een glazen plateau uitgereikt waarop stond vermeld: “Official Meeting Point Lakes Chapter Holland”. Dit n.a.v. het altijd enthousiast ontvangen van ons chapter. De regen viel inmiddels met bakken uit de lucht zodat een ieder die op de motor was het regenpak uit de koffer moest halen. Maar ja, het heet niet voor niets de snertrit.

Vrijdagavond 2 november stond onze eerste chapteravond op het programma. Voor de eerste keer bij onze sponseringdealer en het werd een groot succes. Freerk had het gezellig ingericht en als je binnenkwam stond er gelijk al een fantastische blikvanger t.w. een uitvoering van een Harley Davidson van de 110 jarige anniversary edition. Fantastische kleur en dito tankembleem in drie dimensie. In totaal achtenveertig members hadden zich verzameld om naar gastspreker Marcus Kingma te luisteren. Een man die gepassioneerd is van het motorrijden en het filmen ervan. De ene anekdote volgde de andere op ondersteund met de nodige filmbeelden en met veel enthousiasme werd er naar de verhalen geluisterd. Na diens presentatie werd er onder het genot van een hapje en drankje tot laat in de avond bij gekletst.

De laatste chapter ride out van het seizoen t.w. de stamppotrit is op zaterdag 10 november verreden. Vanaf één uur werden de rijders hartelijk welkom geheten door uitbaters Dick en Cecilia van Amicitia Hotel en was er speciaal een parkeerplek voor de motoren geregeld. Om half twee vertrokken zeven motoren voor een ride out van anderhalf uur. Langs kleine binnen weggetjes rondom Sneek, met soms lichte regenval, werd een mooie rit gereden. Bij terugkomst waren inmiddels nog zestien members gearriveerd om mee te eten van de stamppot.
Voor de jarenlange gastvrijheid werden Dick en Cecilia door onze Director, namens het Chapter, in het zonnetje gezet. Overhandigt werd een glazen tafeltje met daarop het opschrift “Official Meeting Point Lakes Chapter Holland”.
Na dit officiële tintje werd begonnen met het stamppot buffet wat van een voortreffelijke kwaliteit was. Rond vijf uur werd er afscheid van elkaar genomen zodat ook deze ride out weer een succes was.

Jantinus Meints
Chairman Activities